CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 14807|Reply: 0

[Sabah] Penyalahgunaan dadah faktor kes cerai meningkat di Malaysia

[Copy link]
Post time 23-3-2023 09:02 PM | Show all posts |Read mode



RASMI: James (empat kanan) bergambar bersama jemputan dan orang ramai yang hadir.

RANAU: Penyalahgunaan dadah adalah salah satu faktor penyumbang kepada peningkatan kes perceraian di negara ini.
ADVERTISEMENT




Menteri Pembangunan Masyarakat dan Kesejahteraan Rakyat (KPMKR) Sabah, Datuk James Ratib berkata, najis dadah banyak menimbul masalah terhadap kehidupan masyarakat.
Katanya, perceraian membabitkan masalah kewangan berikutan kesan penagihan dadah sering berlaku dalam kalangan masyarakat di Malaysia hari ini.
“Statistik yang dikeluarkan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) pada tahun 2019 menunjukkan 83 peratus atau 309 kes keganasan rumah tangga dilaporkan berpunca daripada penagihan dadah.
“Terdapat juga penagih dadah yang bertindak memukul isteri atau ahli keluarga untuk mendapatkan wang dan barang kemas,” katanya
ADVERTISEMENT




Beliau yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sugut merangkap Pengerusi PEMADAM Sabah berkata demikian ketika merasmikan majlis penutup Program Tabah dan Kempen Keluarga, di sini pada Selasa.
Program itu dianjurkan bersama oleh Biro Hal Ehwal Wanita Sabah (JHEWA) dan PEMADAM Sabah dengan kerjasama Pejabat Daerah Ranau.
Menurutnya, kehancuran institusi keluarga juga berlaku atas faktor anak menjadi penagih dadah membelanjakan wang keluarga untuk membeli barang terlarang itu.
Keadaan ini, katanya, menyebabkan isteri yang terabai dari segi ‘Nafkah’ terpaksa bertindak memfailkan perceraian.
“Terdapat banyak kes jenayah ringan dan berat yang berlaku dalam kalangan masyarakat juga dikaitkan dengan penagihan dadah.
ADVERTISEMENT




“Kejadian seperti pecah rumah, kecurian, kes bunuh diri dan pembunuhan juga turut ada kaitan dengan masalah pengaruh dadah,” katanya.
James berkata, awal tahun lalu, negara kita dikejutkan dengan berita penagih dadah memenggal kepala ibunya yang berusia 56 tahun di semenanjung disebabkan gagal mencari wang untuk membeli dadah.
“Kejadian sebegini menunjukkan betapa besarnya pengaruh dadah terhadap masyarakat hari ini serta menjadi ancaman khususnya kepada kerajaan dan golongan muda,” katanya.
Katanya, penyalahgunaan dadah tidak mengenal usia dan mereka yang terlibat harus ditangkap untuk dihantar ke pusat-pusat pemulihan.
“Sangat membimbangkan apabila terdapat kes kanak-kanak seawal lapan tahun menunjukkan petanda awal terjebak dengan penagihan dadah apabila terlibat menghisap rokok dan menghidu gam.
“Justeru, langkah pencegahan perlu dimulakan dari peringkat awal, masyarakat harus bekerjasama dalam menangani masalah ini dengan memperkasakan institusi keluarga dan agama,” katanya.
Terdahulu, program tersebut telah dilancarkan pada 9 Mac lalu di daerah kecil Paitan dan ia akan disusuli ke Daerah Kunak, Kudat dan Nabawan.







Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-3-2024 08:29 PM GMT+8 , Processed in 0.055271 second(s), 26 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list