Berita Terkini

1 hari yang lalu: Bekas Timbalan Ketua Menteri Sabah yang juga pengasas Parti Bersatu Rakyat Sabah (PBRS), Tan Sri Joseph Kurup meninggal dunia hari ini di IJN pada usia 79 tahun 6 hari yang lalu: Keputusan Ujian Penilaian Kelas Al-Quran dan Fardu Ain (UPKK) 2023 diumumkan pada 18 April ini - JAKIM 1 minggu yang lalu: Umat Islam di Malaysia dan Singapura akan menyambut Aidilfitri esok. 1 minggu yang lalu: Koc wanita bagi MRT laluan Putrajaya akan dilaksanakan bermula Isnin ini - Ketua Pegawai Eksekutif Rapid Rail 2 minggu yang lalu: Pengerusi Spanco Sdn Bhd, Tan Sri Robert Tan Hua Choon mengaku tidak bersalah atas pertuduhan menipu hingga mendorong MOF menganugerahkan kontrak urus kenderaan kerajaan bernilai RM3.9b, pada 2019

IKUTI KAMI


JNJ Group Perluaskan Perniagaan Ke Indonesia

Semasa Dikemaskini 1 tahun yang lalu · Diterbitkan pada 24 Mar 2023 7:00AM

Sandiaga bersama Fauziah bersalaman selepas majlis menandantangani MoC di Jakarta, Indonesia Isnin lalu.

Kongsi Artikel Ini

Langgani saluran Telegram kami untuk berita terkini dan paparan gaya hidup pelengkap hari anda.

KUALA LUMPUR - Hubungan bilateral Malaysia bersama Indonesia perlu dioptimakan sepenuhnya dalam memastikan industri perniagaan terutama perniagaan mikro, kecil dan sederhana (SME), diletakkan pada medium yang tepat.

Menteri Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Indonesia, Sandiaga Salahuddin Uno berkata, visi itu berjaya dilakukan JNJ Management Consultants (JNJ Group) (Malaysia) menerusi jalinan kerjasama dengan OK OCE (Indonesia).

Majlis Menandatangani Memorandum Kerjasama (MoC) itu berlangsung di Kementerian Pelancongan dan Ekonomi Kreatif Indonesia, di Jakarta, Indonesia, Isnin lalu.

Sandiaga ketika ditemui optimis kerjasama itu mampu berperanan sebagai platform untuk merancakkan perkembangan industri keusahawanan tempatan kedua-dua negara.

“Saya amat menghargai kerjasama dilakukan oleh dua syarikat yang juga kesinambungan kepada lawatan kerja saya ke Kuala Lumpur, baru-baru ini.

“Permeteraian perjanjian antara kedua-dua syarikat mampu meningkatkan kapasiti usahawan, terutamanya ultra mikro di bidang industri kreatif dan pelancongan,” katanya di sini.

Jelas Sandiaga, Indonesia menyasarkan 4.4 juta peluang pekerjaan tahun depan dan JNJ telah membimbing lebih 150,000 usahawan SME.

“Kami mendapat maklumat bahawa sehingga kini OK OCE juga telah melahirkan lebih daripada 600,000 usahawan ultra mikro.

“Kita akan saling memberi sokongan kepada lebih banyak peluang perniagaan dan pekerjaan. Kita juga mengharapkan ekonomi akan segera bangkit,” katanya.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif JNJ Group, Fauziah Husain berkata, kerjasama berkenaan disasarkan untuk membentuk komuniti digital antara dua negara, yang akan mendapat akses kepada sumber kepakaran serta infrastruktur bagi membantu perkembangan usahawan tempatan dalam merintis perniagaan masing-masing.

“Kita menyesuaikan dan melengkapi struktur yang dilaksanakan OK OCE. Mereka memfokuskan kepada pembangunan sosial diikuti komuniti sebelum membangunkan sesuatu perniagaan.

“Sementara daripada Malaysia, kita akan membawa perniagaan yang berpotensi untuk bekerjasama dengan komuniti sebelum mencipta satu gerakan sosial.

“Mungkin kita datang dari arah dan pendekatan yang berbeza, namun kerjasama bermanfaat buat semua pihak dapat dibentuk melalui Digital Serumpun,” katanya.

Sementara itu, Ketua Umum OK OCE, Iim Rusyamsi berpandangan, kerjasama itu dapat memperluas usaha melahirkan lebih banyak usahawan ultra mikro merentasi dua negara.

“Melalui platform Digital Serumpun, kami berharap akan mendorong perkembangan industri berkaitan usahawan tempatan melalui jaringan yang utuh.

“Ini tentu sahaja membuka peluang luas untuk usahawan ultra mikro menjangkau pasaran yang lebih besar, sekali gus mencipta peluang pekerjaan yang lebih banyak antara Indonesia dan Malaysia,” katanya. - Getaran, 24 Mac 2023

Berita Berkaitan

1

Sukan 5 hari yang lalu

Pecahkan Dominasi JDT Musim Ini - Azman Adnan

2

Luar Negara 2 minggu yang lalu

Singapura Rampas 1.5 Tan Produk Segar, Makanan Proses Dari Malaysia

3

Semasa 3 minggu yang lalu

Anwar Terima Kunjungan Menteri Luar India

4

Sukan 3 minggu yang lalu

Beraksi Di Laman Sendiri Gagal Bantu Harimau Malaya Saingi Kehebatan Oman

Sorotan

1

JS-SEZ, SFZ Mampu Pacu Ekonomi Johor Atasi Negeri Lain – PM

2

Peluang PN Menang Di KKB Lebih Besar Kalau Calon Melayu - Sanusi

3

MCMC Ambil Keterangan Chegubard, Salim Iskandar Dan Papagomo

4

Tun Musa Teguh Dengan Prinsip, Integriti – PM

5

200 Ulama Nusantara Dijangka Hadiri Persidangan Ulama Sedunia Mei Ini

6

Penumpang Terkandas Di Lapangan Terbang Selepas Letusan Gunung Berapi Menyebabkan Pembatalan Penerbangan

Disyorkan untuk anda

Semasa 5 jam yang lalu

Stoking Tertera Kalimah Allah: Mahkamah Tinggi Batal Hukuman, Sabitan Terhadap Juruteknik 

Politik 24 minit yang lalu

Peluang PN Menang Di KKB Lebih Besar Kalau Calon Melayu - Sanusi

oleh Rafisqi Radhi

Semasa 1 hari yang lalu

Anak Perempuan KPD Lahad Datu Ditemui Maut, Berlumuran Darah Dalam Bilik

Politik 13 jam yang lalu

Mahir Merancang Ekonomi, Prestasi Amirudin Beri Kelebihan Untuk PH Kuasai KKB

oleh Sophia Ahmad